Artırılmış gerçeklik sayesinde geçmişe dalabilirsiniz
İtalya’nın Napoli kentinde artırılmış gerçeklik teknolojisi sayesinde sulara gömülen antik şehir Baia’yı ziyaret etmek mümkün hale geldi.
Artırılmış gerçeklik sular altında kalan eski şehir kalıntıları, anıt ve kaybolan medeniyetleri görme gibi sosyal ve kültürel imkanlar sunuyor. Bu teknolojinin ayrıca eğitim alanında kullanılması amaçlanıyor.
Artırılmış gerçeklik teknolojilerinin nasıl uygulandığını görmek için İtalya’nın Napoli kenti yakınlarındaki sahil bölgesine gidiyoruz. Burası iki bin yıl önce oldukça revaçta olan Roma yerleşim birimi Baia idi. Bugün ise antik şehrin kalıntılarını görmek için dalmak gerekiyor. Bu deneyimi daha iyi hale getirmek için suya tabletle girmek mümkün.
Calabria Üniversitesi Profesörü Fabio Bruno, GPS sinyalleri suyun altında çalışmadığı için daha önced suyun altında konum bildirimi yapmak mümkün değil iken, yeni sistem sayesinde artık dalgıçların bu bilgiye erişebildiklerini anlatıyor.
Artırılmış gerçeklik ilk defa su altında kullanıldı
Su geçirmez bir kılıfın içine yerleştirilen tablet, su altından akustik sinyaller alıyor. Bu, özel bir uygulamanın kendini harita üzerinde konumlandırmasını sağlıyor ve dalan kişiyi suyun altında görülmesi gereken şeylere doğru yönlendiriyor.
Profesör Bruno bu uygulamayı “Tablette nerede olduğumuzu, neler görebileceğimizi ve su altı kalıntılarına dair açıklamaları gösteren bir harita var.” diye açıklıyor ve buna ek olarak ilk defa su altında artırılmış gerçekliği kullanma olanağı bulduklarını söylüyor.
“Herkes dalmayı bilmiyor, bilgi halka ulaşmalı”
Avrupa araştırma projesi iMARECULTURE kapsamında geliştirilen uygulama antik şehri ekran üzerinde üç boyutlu olarak yeniden inşa ediyor ve böylece dalış yapan kişiler sualtı kalıntılılarını keşfederken oluşturulan sanal şehir içerisinde yol alıyor.
QR kodlarının (internet üzerinden okutulan barkod) turistlere daha da etkileyici bir deneyim sunmak için deniz tabanına sabitlenmesi mümkün. Ancak bu sanal gerçeklik araçlarının dalgıç olmayan insanlar tarafından kullanılabileceği kesin değil.
Projenin koordinatörü Dimitrios Skarlatos birçok insanın dalmayı bilmediğini ve dolayısıyla antik şehir ve su altı kalıntılarını görme fırsatına erişemediğini ifade ediyor. Bu yüzden farklı sanal gerçeklik araçlarını kullanarak bu bilgiyi halka getirmeye çalıştıklarını anlatıyor.
Sanal gerçeklik hayatın her alanında kullanılacak
Yerel arkeoloji müzesinde ise bu deneyimi kara üzerinde yaşamak mümkün. Özel gözlük ve kulaklık sayesinde gerçekçi bir sanal dünyaya yerleştirilen kişi ıslanmadan geçmiş ve günümüz arasında sanal bir dalış gerçekleştirebiliyor. Bu deneyimin müze, okul ve hatta evlerde uygulanması planlanıyor.
Saraybosna Üniversitesi’nde Profesör Selma Rizvic bu üç boyutlu tecrübenin ziyaretçilere bugün var olmayan yapıların içinde yürüyebilme, onlarla ilgili hikayeleri öğrenebilme ve tarihteki karakterlerle tanışabilme fırsatı sağladığını söylüyor. Rizvic “Bu şekilde insanlara çok da pahalı olmayan, eşsiz bir deneyim yaşatabilirsiniz.” diye ekliyor.
Sanal gerçeklik teknolojileri tarihi mirasın popülaritesini arttırmasının yanı sıra araştırmacılara bir sualtı arkeolojik sahasına uygun kazı tekniklerini öğreten profesyonel bir simülatör geliştirme imkanı sunuyor. Amaç sadece halkı eğitmek değil, aynı zamanda geleceğin arkeolog ve müze küratörleri için de bir araç temin etmek. Bu teknoloji sayesinde eğitim konusunda daha verimli olunması öngörülüyor.
Kaynak: Euronews.com – https://tr.euronews.com/2018/09/17/artirilmis-gerceklik-sayesinde-gecmise-dalabilirsiniz
Yasal Uyarı: Bu yazıdaki bilgiler sadece genel bilgilendirme amacıyla verilmiştir. Kişi veya kuruma özel profesyonel bir bilgilendirme amacı güdülmemiştir. Konu ile benzerlik gösterse de her işletmenin kendi özel şartları nedeniyle farklı durumları olabilir. Bu nedenle, bu yazıda belirtilen bilgilerden yola çıkarak işletmenizi etkileyecek herhangi bir karar alıp uygulamaya geçmeden önce, uzmanına danışmanız menfaatiniz gereğidir. Muhasebenews veya ilişkili olduğu kişi veya kurumlardan hiç biri, bu belgede yer alan bilgilerin özel veya resmi, gerçek veya tüzel kişi, kurum ve organizasyonlar tarafından kullanılması sonucunda ortaya çıkabilecek zarar veya ziyandan sorumlu değildir.